Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Toruńskiej im. bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego

Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Toruńskiej

im. bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego

»   #wakacyjnie/"Summer school" w seminarium

2018-08-18
W dniach 15 – 21.07.2018 w toruńskim seminarium gościliśmy grupę kleryków i wykładowców Wyższego Seminarium Duchownego w Rijece w Chorwacji. Przybyli oni do nas w ramach tzw. “Summer School”, czyli Szkoły Letniej, której inicjatorem byli rektor WSD w Toruniu ks. prof. dr hab. Dariusz Zagórski oraz prodziekan Wydziału Teologicznego UMK ks. dr hab. Piotr Roszak, prof. UMK. W wydarzeniu uczestniczyło także 5 kleryków naszego seminarium.

Goście z Chorwacji dotarli do Torunia w niedzielę wieczorem. Po wspólnej kolacji i obejrzeniu gmachu naszego domu, który zachwycił ich swoją wielkością i okazałością udali się na spoczynek.

Kolejne dni, od poniedziałku do czwartku, mijały według z góry ustalonego planu. Rano spotykaliśmy się o godzinie 8.00 na wspólnym śniadaniu. Dokładnie godzinę później rozpoczynały się bloki wykładowe, w czasie których mogliśmy wysłuchać wykładów profesorów tak z Polski, jak i Chorwacji. Wykłady te były oparte na myśli Jana Pawła II i jego nauczania w kontekście człowieka i świata, w którym ten żyje. Po przerwie kawowej codziennie odbywał się drugi blok zajęć, w czasie których klerycy polscy i chorwaccy przedstawiali swoje referaty mające charakter pastoralny i przedstawiające różne aspekty rzeczywistości funkcjonowania Kościoła w Polsce i w Chorwacji. Każdy wykład kończył się wspólną dyskusją, która sprzyjała wymianie doświadczeń. Następnym punktem dnia – i jednocześnie najważniejszym – była Msza św., którą codziennie sprawowaliśmy w języku łacińskim. Po obiedzie wyruszaliśmy w drogę w różne miejsca związane z Toruniem, naszą diecezją i regionem.

W poniedziałek odwiedziliśmy Zamek Bierzgłowski, gdzie funkcjonuje Diecezjalne Centrum Kultury, a także do Centrum Edukacji Młodzieży im. bł. Jerzego Popiełuszki w Górsku, gdzie nasi goście mogli poznać historię życia i śmierci patrona tego miejsca. W drodze powrotnej udaliśmy się do Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu. We wtorek zaś wybraliśmy się do Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni, gdzie Fryderyk Chopin jako dziecko spędzał wakacje, Tam też wysłuchaliśmy koncertu fortepianowego, zwiedziliśmy wystawy i spożyliśmy wykwintną kolację. Środowe popołudnie natomiast upłynęło pod znakiem wspólnego zwiedzania najstarszych i najpiękniejszych zakątków Torunia wraz z przewodnikiem. Odwiedziliśmy Dom Kopernika, Muzeum Żywego Piernika, ruiny Zamku Krzyżackiego, Krzywą Wieżę, Rynek Staromiejski i toruńską Katedrę śś. Janów. W czwartek udaliśmy się z wizytą do ks. bp. Andrzeja Suskiego, który poczęstował nas pysznym ciastem i kawą.

Piątek był dniem szczególnym. Wczesnym rankiem spotkaliśmy się z panem Piotrem Całbeckim - marszałkiem województwa kujawsko–pomorskiego, który zaprosił nas do Urzędu Marszałkowskiego na kawę i ciastko. Po spotkaniu wyruszyliśmy do Gdańska, gdzie odwiedziliśmy tamtejsze Seminarium Duchowne, wysłuchaliśmy koncertu organowego w Katedrze Oliwskiej, zwiedziliśmy główne kościoły Gdańska, a także w ramach czasu wolnego, mieliśmy okazję zjeść wspólnie obiad i spędzić czas w przyjaznej, braterskiej atmosferze. Wieczorem, zmęczeni wróciliśmy do Torunia.

Nasi goście zakończyli swój pobyt w Toruniu w sobotni poranek po Mszy św. i śniadaniu. Tego samego dnia wieczorem, jak zostałem poinformowany, szczęśliwie dotarli do Rijeki.

Czas spędzony z braćmi z Chorwacji w ramach “Summer School” był czasem szczególnym. Pozwolił nam uczestniczyć w ciekawych wykładach, poznać problemy i radości Kościoła w Chorwacji, otworzyć się na nowe znajomości i poznać nową kulturę. W związku z tym z niecierpliwością oczekujemy kolejnej edycji Szkoły Letniej, kiedy to będziemy mogli po raz kolejny spotkać się z przesympatycznymi Chorwatami, z którymi to się przez ten tydzień bardzo zżyliśmy i zaprzyjaźniliśmy. Całe wydarzenie, było także dla wszystkich okazją do ćwiczenia umiejętności komunikowania się w języku angielskim, gdyż to właśnie tym językiem posługiwaliśmy się przy okazji wykładów, zwiedzania czy wspólnych, braterskich rozmów.